2022 m. gruodžio 18 d., sekmadienis

2022 m. įdomiausi įvykiai Lietuvos geležinkeliuose

2022-iesiems einant į pabaigą, tradiciškai galima peržvelgti prabėgusius metus ir susidėlioti įdomiausius šių metų įvykius Lietuvos geležinkeliuose. Šiais metais daug įdomių, keistų ir tuo pačiu liūdnų įvykių nutiko pasaulyje, todėl iš pradžių peršasi mintis - kas galėjo įdomaus nutikti Lietuvos geležinkeliuose? Visgi, papasakoti ir parodyti yra apie ką.

1. Baltarusiškų trąšų tranzito nutraukimas ir veiklos sumažėjimas karo Ukrainoje metu

Dar praeitų metų pabaigoje tapo neaiški situacija dėl vienos iš didžiausių Baltarusijos pramonės kompanijų "Belaruskalij" tranzito per Lietuvos teritoriją į Klaipėdos uostą. Galiausiai situacija ėmė aiškėti šių metų sausio mėnesį - įgyvendinant Europos Sąjungos sankcijų paketą, numatyta stabdyti "Belaruskalij" trąšų tranzitą per Lietuvą nuo vasario 18 d. Taip pat daugumai tapo didele staigmena vasario 24 d. Ukrainoje prasidėjęs karas. Besiklostanti įtempta geopolitinė padėtis rodė, kad situacija pervežimų geležinkeliais sektoriuje prastės. Metams įsibėgėjant, taip ir atsitiko. "Lietuvos geležinkelių" įmonė buvo priversta atsisveikinti su dalimi geležinkelio darbuotojų, ieškoti naujų galimybių uždirbti iš komercinės veiklos, pergalvoti savo veiklos strategiją. To pasekmėje, nuo metų vidurio "uždaryta" Vaidotų geležinkelio stotis (traukinių formavimo ir išformavimo operacijos perkeltos į Panerių geležinkelio stotį), didžioji dalis riedmenų parko (šilumvežiai 2M62M, 2M62K) pastatyti į rezervą. Prekinių traukinių eisme didžiąją dalį riedmenų parko sudarė šilumvežiai ER20CF.

LTG Cargo 2M62M-0670 su trąšų traukiniu, Panerių geležinkelio stotis, 2022/01/02
Rezerviniai šilumvežiai 2M62M Vaidotų geležinkelio stotyje. Nuotrauka iš asmeninio archyvo

2. Automatrisės AR2-02 perkėlimas į geležinkelių muziejų

Pirmoje metų pusėje daug nerimo sukėlė žinios, paaiškėjus, kad LTG Link įmonė aukciono būdu parduoda vienintelę Lietuvoje tokią esančią dyzelinę automatrisę AR2-02. Galima kelti klausimą - kuo ji išskirtinė? Tuo, kad tai nėra serijiniu būdu gamintas riedmuo. Šiek tiek prisimenant istoriją, 1997 metais pagal Lietuvos (LG) ir Latvijos (LDz) geležinkelių užsakymą Rygos vagonų gamykla (RVR) pagamino dvi AR2 serijos automatrises AR2-01 (perduota Latvijos geležinkeliams) ir AR2-02 (perduota Lietuvos geležinkeliams). Automatrisė AR2-02 ilgą laiką eksploatuota Kauno lokomotyvų ceche, keleivius vežiojo maršrutais Kaunas - Jonava ir Kaunas - Marijampolė. Vėliau po 2012 metų perduota Vilniaus dyzelinių traukinių depui, kur dar porą metų epizodiškai vežiojo keleivius maršutu Vilnius - Oro uostas, Vilnius - Jašiūnai, Vilnius - Varėna ir kt. Apie 2014-2015 metus baigta šios automatrisės eksploatacija ir jinai ilgą laiką stovėjo patvoryje Vilniaus dyzelinių traukinių depe su viltimi būti perduoda geležinkelių muziejui. Nors šiais metais buvo neramu, kad toks egzempliorius atsidurs "metalistų" rankose, tačiau šių metų balandžio 1 d. Lietuvos geležinkelių muziejus pranešė, kad automatrisė - jau muziejaus eksponatas. 
Automatrisė AR2-02, geležinkelių muziejus (Vilnius), 2022/04/09

3. Senų manevrinių šilumvežių ČME3 prikėlimas naujam gyvenimui

Dar 2021 metų pradžioje LTG Cargo bendrovė Ukrainoje įsteigė padalinį LTG Cargo Ukraine, kurio paskirtis - teikti logistikos paslaugas Ukrainos įmonėms. Tuo tikslu 2021 metų antroje pusėje (apytiksliai) imta ieškoti galimybių prikaityti turimą traukos riedmenų parką eksploatuoti Ukrainoje. Atsižvelgiant į tai, suremontuoti ir antram gyvenimui prikelti ilgai rezerve buvę manevriniai šilumvežiai ČME3E-6745 ir ČME3T-6332. Šių metų pradžioje atlikti bandomieji važiavimai, kurį laiką eksploatuoti Vilniaus lokomotyvų remonto depo (LTG Tech) teritorijoje, kol galiausiai šių metų gruodžio 10 d. šilumvežiai išgabenti į Kauną. Kur toliau keliaus, kol kas neaišku, bet manau, kad kitų metų pradžioje pamatysime.
LTG Cargo ČME3M-6757 ir ČME3T-6332, tarpstotis Vaidotai - Paneriai, 2022/04/16
LTG Cargo ČME3M-6757 ir ČME3T-6332, tarpstotis Vaidotai - Paneriai, 2022/04/16
LTG Cargo ČME3T-6332 ir ČME3E-6745, LTG Tech, 2022/09/23
LTG Cargo ER20CF-035 su abiem manevriniais šilumvežiais iškeliauja į Kauną, Panerių geležinkelio stotis, 2022/12/10
LTG Cargo ČME3E-6745 ir ČME3T-6332, Panerių geležinkelio stotis, 2022/12/10

4. Šilumvežių TEP70-0332, TEP70-0335 ir TEP70-0346 istorijos pabaiga

Dar 2016-2017 metų laikotarpyje buvo baigta keleivinių šilumvežių TEP70-0332, TEP70-0335 ir TEP70-0346 eksploatacija ir bandyta juos aukciono būdu parduoti. Galiausiai aukcionas įvyko ir šių metų balandžio mėnesį visi trys šilumvežiai parduoti Latvijos kompanijai, kuri užsiima metalo laužo prekyba. Praėjus porai savaičių po aukcuiono, t. y. gegužės mėnesį šilumvežiai Rygoje buvo supjaustyti į metalo laužą.
LG TEP70-0332 su keleiviniu traukiniu, Panerių geležinkelio stotis, 2014/07/25
LG TEP70-0335 su keleiviniu traukiniu, tarpstotis Vievis - Lentvaris, 2015/10/10
LG TEP70-0346 su keleiviniu traukiniu, tarpstotis Paneriai - Lentvaris, 2013/06/12

5. Šilumvežių M62K pirmasis "rebrandingas"

Dar 2020 metų liepos 3 d. AB "Lietuvos geležinkeliai" visuomenei pristatė savo naują veidą - prekės ženklą "LTG". Nuo 2020 iki 2022 metų pabaigos pagal naują dizainą buvo perdažyta keletas prekinių ir keleivinių riedmenų, įskaitant šilumvežius ER20CF, dyzelinius traukinius 730ML, elektrinius traukinius EJ575. Kada pradės perdažyt M62K ar 2M62K serijos šilumvežius buvo neaišku, bet tikėtina, kad vienus paskutiniųjų. Bet visgi šių metų viduryje į magistrales išriedėjo pirmasis perdažytas šilumvežis M62K-1150, kuris buvo transportuotas į Šeštokus ir dirba ant europinės vėžės geležinkelio, vežiodamas prekinius traukinius tarp Šeštokų ir Trakiškių.
LTG Cargo M62K-1150, Mockavos geležinkelio stotis, 2022/06/26. Autorius: Vytautas Bigelis
LTG Cargo M62K-1150, Kauno geležinkelio stotis, 2022/08/12. Autorius: Eidvilas Vaitiekus
LTG M62K-1150, Mockavos geležinkelio stotis, 2022/11/20. Autorius: Vytautas Bigelis

Taip pat šių metų spalio mėnesį Vilniuje pastebėtas dar vienas perdažytas M62K serijos šilumvežis - M62K-1640, kuris taip pat išgabentas į Šeštokų geležinkelio stotį darbuotis euopinės vėžės geležinkelyje.
LTG M62K-1640, Vilniaus geležinkelio stotis, 2022/10/14

6. Atnaujintas po rekonstrukcijos Lietuvos geležinkelių muziejus

2020 m. Vilniaus geležinkelio stotyje esantis geležinkelių muziejus buvo uždarytas rekonstrukcijai, o atsinaujinęs duris atvėrė 2022 m. gegužės 21 d. Naujai rekonstruotame muziejuje iš esmės atnaujintos patalpos ir eksponatai, o pagrindiniu muziejaus ekspozicijos motyvu tapo šūkis - "Spalvinga kelionė". Muziejuje lankytojų laukia skirtingos erdvės, suskirstytos į stotis ir peronus. Šisoe erdvėse interaktyvių priemonių pagalba lankytojai gali atrasti geležinkelių istorijos puslapius, atverti geležinkelių depo užkulisius ir net pasimatuoti traukinio mašinisto profesiją.

7. "Gargždų geležinkelio" šilumvežiai 2TE116 su prekiniais traukiniais

Dar praeitų metų apžvalgoje buvau rašęs apie "Gargždų geležinkelio" šilumvežių 2TE116 bandomąsias keliones iš Klaipėdos į Vaidotus ir atgal. Tačiau praeitais metais viešojoje geležinkelių infrastruktūroje šių šilumvežių plačiai pamatyti neteko, nebent Klaipėdoje tarp Draugystės geležinkelio stoties ir uosto, kur šie šilumvežiai į krantines padavinėjo vagonus su baltarusiškomis trąšomis. Taip pat šiais metais 2TE116 šilumvežius retsykiais buvo galima pamatyti vakarinėje Lietuvos dalyje, kur šie šilumvežiai buvo naudojami ūkio darbuose. Tačiau šių metų spalį "Gargždų geležinkelis" pariteto principu pradėjo vežti skaldą iš Petrašiūnų į Klaipėdą. 
GG 2TE116-1071 su traukiniu, Radviliškio geležinkelio stotis, 2022 lapkritis. Autorius: Andrius Kvedaras

8. Į Europą pasiruošęs keliauti šilumvežis 2M62K-0600

Šių metų pradžioje uždraudus baltarusiškų trąšų tranzitą per Lietuvą, taip pat prasidėjus karui Ukrainoje, Lietuvos geležinkeliuose krito krovinių pervežimai, o sumažėję traukinių srautai įtakojo, kad seni ir mažiau ekonomiški šilumvežiai buvo pastatyti į rezervą. Tačiau šių metų rugsėjo mėnesį prie Vilniaus lokomotyvų remonto depo (LTG Tech) pastebėtas atvarytas šilumvežis 2M62K-0600. Todėl žinant, kad šios serijos šilumvežiai nedirba, kilo klausimas, ką planuojama daryti su 2M62K-0600. Panaudoti kaip donorą kitiems šilumvežiams? Parduoti į metalo laužą? Tiesa paaiškėjo šiek tiek vėliau - šilumvežis atvarytas remontui ir paruošimui dirbti europinės vėžės geležinkelyje. 
LTG Cargo 2M62K-0600, Vilnius, 2022/09/23

Šių metų gruodžio 4 d. po remonto 2M62K-0600 pastebėtas Panerių geležinkelio stotyje, kur buvo paruoštas išgabenti į Kauną, o iš ten - į Šeštokus. 
LTG Cargo 2M62K-0600, Panerių geležinkelio stotis, 2022/12/04
LTG Cargo 2M62K-0600, Panerių geležinkelio stotis, 2022/12/04

9. Bėgių parko atidarymas

Dar šių metų birželio mėnesį buvo galima pastebėti, kad iš įprastos geležinkelių muziejaus vietos Geležinkelio gatvėje riedmenys po truputį perkeliami į Vilniaus geležinkelio stoties kelyną, esantį šalia Pelesos gatvės. 
Šilumvežiai 120-304, 2M62-0003 ir TEP60-0926, Vilnius, 2022/06/22
Šilumvežis 2M62-0003, Vilnius, 2022/07/03

Kas planuojama daryti su geležinkelių muziejaus eksponatais, paaiškėjo rugsėjo mėn. Tai yra rugsėjo 30 d. visuomenei plačiai vartus atvėrė "Lietuvos geležinkelių" įkurtas Bėgių parkas - tai erdvė, kurioje kiekvienas vilnietis ar miesto svečias gali smagiai praleisti laiką, apžiūrint senus geležinkelių riedmenis ar tyrinėjant geležinkelių istoriją. 
Šilumvežis TEM2-0328 ir elektrinio traukinio ER9M-380 vagonai, Vilnius, 2022/10/12
Dyzelinis traukinys D1-593 ir kelininkų mašina AGMu-3562, Vilnius, 2022/10/12
Bendras vaizdas į Bėgių parką, 2022/09/30

10. Pramoninės linijos atgimimas

Galbūt antraštė skamba ir keistai, bet svarbu paminėti faktą, kad Panerių geležinkelio stoties privažiuojamajame kelyje, vedančiame į Vilniaus termofikacinę elektrinę Nr. 2 (Savanorių pr., Vilnius) traukinių nemačiau nuo pat to momento, kai atsikrausčiau gyventi į Vilnių (nuo 2003 metų). Šiais metais prasidėjęs karas Ukrainoje, kaip ant mielių Lietuvoje išaugusi infliacija lėmė ir labai aukštas energetinių resursų kainas. Vilniaus miesto savivaldybė, ieškodama išeities, šiais metais priėmė sprendimą šilumos gamybai naudoti ne brangiai kainuojančias gamtines dujas, o mažasierį mazutą. Tam, kad tas būtų užtikrinta, mazutą nuspręsta iki elektrinės gabenti geležinkelio cisternose. Taigi, spalio mėn. pradėtas mazuto gabenimas į Vilniaus termofikacinę elektrinę Nr. 2, o geležinkelio linija, einanti lygiagrečiai Savanorių prospekto, vėl atgijo.
LTG TEM TMH-025 su mazuto cisternomis, Vilnius, 2022 m. spalis. Nuotrauka iš asmeninio archyvo

11. Pradėti elektrifikacijos rangos darbai

Dar 2019 metų pabaigoje AB "Lietuvos geležinkeliai" ir ispanijos kompanija "Elecnor S.A." pasirašė geležinkelių elektrifikacijos sutartį, pagal kurią planuota elektrifikuoti Vilniaus geležinkelio mazgą ir liniją nuo Kaišiadorių iki Klaipėdos. Porą metų vyko paruošiamieji darbai, kol galiausiai šių metų spalio - lapkričio mėn. pajudėjo statybų rangos darbai.
Elecnor mašinos APV-320, Panerių geležinkelio stotis, 2022/10/01

12. Lietuvos ir Lenkijos sostinės vėl sujungtos geležinkeliu

Šių metų gruodžio 11 d. pirmą kartą po maždaug 10 metų pertraukos vėl Lietuvos ir Lenkijos sostinės sujungtos geležinkeliu. Gruodžio 11 d. 12.10 val. iš Vilniaus geležinkelio stoties pajudėjo traukinys 630M-004, važiuojantis marštutu Vilnius - Mockava. Atvykus į Mockavos stotį, keleiviai perlipa į "Lenkijos geležinkelių" formavimo traukinį ir tęsia kelionę ne tik iki Varšuvos, bet ir Krokuvos. Šiuo metu traukinys kursuoja kasdien.
LTG Link 630M-004 (Vilnius - Mockava), Vilniaus geležinkelio stotis, 2022/12/11
LTG Link 630M-004 (Mockava - Vilnius), Mockavos geležinkelio stotis, 2022/12/18. Autorius: Vytautas Bigelis
PKP IC SU160-010 (Mockava - Krokuva), tarpstotis Mockava - Trakiškės, 2022/12/18. Autorius: Vytautas Bigelis

13. Elektrinių traukinių ER9M eksploatacijos pabaiga

Dar praeitais metais rašiau apie paskutinį eksploatacijoje esantį elektrinį traukinį ER9M-389, kuris kursavo vietiniais maršrutais Vilnius - Trakai ir Vilnius - Kena. Buvo tikėtasi, kad šis elektrinis traukinys kursuos ir šiais metais, tačiau taip neįvyko. Atsižvelgiant į tai, galima konstatuoti, kad 2021 metais Lietuvoje baigta elektrinių traukinių ER9M eksploatacija. Džiugu bent tiek, kad Lietuvos geležinkelių muziejaus ekspozicijoje (Begių parke) liko 2 vnt. ER9M-380 ir 2 vnt. ER9M-390 vagonai.
LTG Link ER9M-389, tarpstotis Paneriai - Lentvaris, 2021/09/03

Tai tiek įvykių šiais metais. Linkiu jaukių švenčių.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą