2020 m. kovo 27 d., penktadienis

[2013/05/04 - 2013/05/12] Ukraina: Vilnius - Minskas - Lvovas - Kryvyj Rihas - Dnepropetrovskas - Vilnius

Praėjo trys metai po paskutinės kelionės į Mariupolį (Ukraina) ir vėl ėmiau kurti jau trečiosios kelionės į Ukrainą planus. Kadangi rytų Ukrainos industriniai peizažai ir geležinkelių vaizdai paliko didelį įspūdį, šįkart nusprendžiau aplankyti kitus du pramoninius miestus: Kryvyj Rihą ir Dnepropetrovską (pažymėtina, kad 2016 m. gegužės 19 d. Ukrainos Aukščiausioji Rada, siekdama panaikinti komunistinio režimo simbolius, pakeitė miesto pavadinimą iš Dnepropetrovskas į Dnepras). Kadangi kelionės draugų iš Lietuvos neatsirado, keliauti į Ukrainą suplanavau kartu su geležinkelių entuziastais iš Belgijos (Larsu) ir Olandijos (Arjenu).

Sprendimą važiuoti traukiniu į Ukrainą per Minską kaip ir 2010 metais nulėmė tos pačios priežastys: skristi lėktuvu buvo per brangu ir nepatogu, o važiuoti per Lenkiją autobusu visiškai nedomino. Be to, nuvažiavus traukiniu į Minską, iki kito traukinio, važiuojančio iš Minsko į Lvovą, turėjau pusdienį laisvo laiko, kurį galėjau skirti pasivaikščiojimui mieste arba traukinių fotografijai.

2013 m. gegužės 4 d. ankstų rytą sėdau į "Baltarusijos geležinkelių" formavimo keleivinį traukinį Vilnius - Minskas ir netrukus pajudėjau. Keleivinį traukinį nuo pat Vilniaus geležinkelio stoties iki Minsko traukė "Baltarusijos geležinkelių" šilumvežis TEP70BS, o pats keliavau kupiniame vagone, kuriame kartu iki Minsko aplankyti artimųjų keliavo keletas lietuvių. Tad kelionė su jais neprailgo, nes turėjome apie ką pakalbėti.

Minskas pasitiko apniukusiu dangumi, tačiau nelijo. Stoties perone mane pasitiko Michailas -  vietinis geležinkelių entuziastas, kuris man palaikė kompaniją iki pat išvykimo į Lvovą. Minsko geležinkelio stotyje vienas paskui kitą važiavo keleivinių traukinių sąstatai. Kadangi Minsko geležinkelio mazgas ir pagrindinės linijos Oršos, Bresto, Maladzečnos ir Asipovičių kryptimis elektrifikuotos, keleiviai priemiestiniame ir tarpmiestiniame susisiekime vežami elektriniais ER9E, EPG ir EPR serijos traukiniais. Tolimojo susisiekimo traukinių traukai naudojami elektrovežiai ČS4T ir šilumvežiai TEP60, TEP70 bei TEP70BS. Lankantis Minsko geležinkelio stotyje galima pastebėti, kad daugumos vidinio susisiekimo traukinių traukai naudojami "Rusijos geležinkelių" elektrovežiai ČS4T, tai yra todėl, kad "Baltarusijos geležinkeliuose" yra keleivinių elektrovežių trūkumas, o trūkstami elektrovežiai yra nuomojami iš kaimyninės valstybės.
Rusiškas elektrovežis ČS4T-730 su traukiniu Nr. 114 Brestas - Novosibirskas, Minsko geležinkelio stotis, 2013/05/04.

"Baltarusijos geležinkeliams" atnaujinant keleivinių riedmenų parką, iš Rusijos buvo įsigyta nemažai naujų TEP70BS serijos šilumvežių, kurie Minske pamažu ėmė keisti senus TEP60 serijos šilumvežius. Atsižvelgiant į tai, nuo 2013 metų keleiviniai tranzitiniai traukiniai iki Vilniaus buvo vežami tik TEP70 (Nr. 79/80 Sankt Peterburgas - Kaliningradas - Sankt Peterburgas) ir TEP70BS (Nr. 29/30 ir 147/148 Maskva - Kaliningradas - Maskva) serijos šilumvežiais, o pamatyti dirbantį šilumvežį TEP60 buvo galima tik Baltarusijoje.
Šilumvežis TEP60-0835 su keleiviniu traukiniu, Minsko geležinkelio stotis, 2013/05/04.

Tiesą sakant, tas kartas buvo paskutinis, kai mačiau dirbantį TEP60 serijos šilumvežį. Kitas dalykas, kuris patraukė mano dėmesį, buvo šveicarų firmos "Stadler Rail AG" gamybos elektriniai traukiniai EPG ir EPR. Abiejų serijų elektriniai traukiniai techninėmis charakteristikomis nesiskiria, išskyrus keleivinio salono kėdžių išplanavimą ir komforto lygį. 

EPG serijos elektriniai traukiniai įsigyti plečiant "Baltarusijos geležinkelių" keleivinių riedmenų parką. 2010 m. kovo 19 d. kompanijos "Baltarusijos geležinkeliai" ir "Stadler Rail AG" pasirašė kontraktą dėl 6 vnt. elektrinių traukinių EPG gamybos. Pirmi 3 vnt. traukinių "Baltarusijos geležinkeliams" pristatyti 2011 m. I pusmetį, likę 3 vnt. traukinių - 2012 m. I pusmetį. Visi traukiniai aptarnauja vietinio susisiekimo (Minsko srityje) geležinkelio ruožus Minskas - Ždanoviči (Ждановичи) - Zaslavlis (Заславль), Minskas - Koliadiči (Колядичи) - Rudenskas (Руденск), Minskas - Kolodišči (Колодищи).
Elektrinis traukinys EPG-003, Minsko geležinkelio stotis, 2013/05/04.

EPR serijos elektriniai traukiniai užsakyti tų pačių 2010 m. kovo 19 d., pasirašant kontraktą su kompanija "Stadler Rail AG" dėl 4 vnt. elektrinių traukinių EPR gamybos. 2011 m. spalio - lapkričio mėn. pagaminti pirmieji 2 vnt. traukinių, likę 2 vnt. - 2012 m. sausio - vasario mėn. Jau 2011 m. lapkričio 19 d. pirmiji EPR serijos traukiniai pradėjo kursuoti maršrutu Minskas - Baranovičiai (Барановичи) ir Baranovičiai (Барановичи) - Brestas, 2011 m. gruodžio 24 d. maršrutu Minskas - Orša ir 2013 m. balandžio 5 d. maršrutu Minskas - Bobruiskas). 2012 m. gruodžio mėn. pasirašytas papildomas kontraktas dėl dar 6 vnt. traukinių gamybos.
Elektrinis traukinys EPR-001 (Minskas - Orša), Minsko geležinkelio stotis, 2013/05/04.

Minsko geležinkelio stotyje lankiausi antrą kartą, tačiau traukinius fotografavau - pirmą kartą. Žinant Baltarusijos politinę santvarką ir jos ypatumus, iš pradžių buvo nejauku fotografuoti pagrindinėje šalies geležinkelio stotyje, tačiau per tą pusdienį nesulaukiau jokių neigiamų reakcijų tiek iš geležinkelio darbuotojų, tiek apsaugos. Niekas perdaug nekreipė dėmesio į mane.
Elektrinis traukinys ER9E-606, Minsko geležinkelio stotis, 2013/05/04.

Traukiniai yra populiari transporto rūšis Baltarusijoje. Traukiniai dažniausiai važinėja pilni keleivių.

Dyzelinis traukinys DR1A-124 (Nr. 670 Minskas - Gomelis), Minsko geležinkelio stotis, 2013/05/04.

Pietų metu iš Baranovičių į Minską atvažiavo elektrinis traukinys, kuriuo atvyko mano kelionės draugas Larsas. Pasisveikinę ir aptarę būsimos kelionės į Ukrainą planus, nusprendėme likusį laiką iki išvykimo į Lvovą skirti pavalgymui ir maisto bei gėrimo atsargų įsigijimui. Su trečiuoju kelionės draugu Arjenu ketinome susitikti Lvove, o jau toliau kelionę tęsti visiems kartu. 

Gegužės 5 d. rytą mus miegančius traukinio Minskas - Truskavecas kupiniame vagone pažadino vagono palydovės balsas, informuojantis, kad artėjame prie Lvovo. Oras atrodė permainingas: tai vietomis švietė saulė, tai netrukus ją uždengdavo tamsių debesų juosta. Daugiausia nerimo buvo, kad planus gali sugadinti prasidėsiantis lietus, nes tokiu atveju tektų sėdėti Lvovo geležinkelio stoties laukiamojoje salėje ar kavinėje ir laukti kito traukinio į Kryvyj Rihą. Laimei, tądien nukrapnojo menkas lietus, o mes galėjome fotografuoti Lvovo geležinkelio stotyje ir jos prieigose esančius geležinkelių riedmenis. 

Susitikę su Arjenu, palikome savo krepšius ir kuprines bagažo saugykloje ir patraukėme į peroną.
 Elektrovežis VL11M-010, Lvovo lokomotyvų remonto gamykla, 2013/05/05.

Elektrovežiai VL10-1483 ir ČS4-195, Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/05.

Kadangi greta keleivinės stoties randasi ir prekinis sąstatų kelynas, teko pamatyti ne vien keleivinių traukinių. 
Šilumvežis 2M62-1158 ir elektrovežis VL40U-1391-2, Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/05.

Elektrovežis VL40U-1158-2, Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/05.

Lvovo geležinkeliuose dažnai galima pamatyti VL40U serijos elektrovežių, kurie plačiai naudojami keleiviniame eisme. Galima paminėti, kad šie elektrovežiai yra Ukrainos geležinkelių inžinierių kūrinys. Apie 2000 metus "Ukrainos geležinkeliai" susidūrė su kintamosios srovės keleivinių elektrovežių deficitu, kadangi tuo laikotarpiu buvo nurašyta nemažai VL60PK serijos elektrovežių ir elektrifikuojami nauji geležinkelio ruožai. Laikinai problemą buvo bandoma spręsti keleiviniame eisme naudojant prekinius elektrovežius VL80T ir VL80S, tačiau jie neturėjo galimybės keleivinių sąstatų apšildyti elektra žiemos periodu, taip pat juose nebuvo sumontuoti elektropneumatiniai stabdžiai, kurie plačiai naudojami keleiviniame eisme. Dėl šių priežasčių buvo priimtas sprendimas atlikti prekinių elektrovežių VL80T modernizaciją, kurios darbai buvo patikėti Zaporožės ir Lvovo elektrovežių remonto gamykloms. Elektrovežių VL80T modernizacija atlikta, atskiriant abi sekcijas ir iš kiekvienos padarant vienos sekcijos elektrovežius VL40U. "Naujai" pagaminti elektrovežiai turėjo tuos pačius serijos numerius, tik papildomai šalia esamo numerio buvo papildomai užrašoma 1 arba 2, kadangi du elektrovežiai su tuo pačiu numeriu negalėjo būti. Tiek Zaporožės, tiek Lvovo remonto gamyklų modernizuoti elektrovežiai skyrėsi kėbulu, elektros įrangos išdėstymu, mašinisto kabinos išplanavimu ir skirtingos formos kabinomis. Iš viso sukonstruoti 46 elektrovežiai. Zaporožėje modernizuoti elektrovežiai eksploatuojami Podolsko, Darnicos (Kijevo) ir Černigovo lokomotyvų depuose, Lvove modernizuoti elektrovežiai - Lvovo ir Žmerinkos lokomotyvų depuose. 
Elektrovežis VL40U-1391-2, Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/05.

Šilumvežis ČME3T-7351, Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/05.

Elektrovežis ČS4-019 (Nr. 608 Ivano Frankivskas - Maskva), Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/05.

Elektrovežis ČS8-019 (Budapeštas - Maskva), Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/05.

Kadangi iki mūsų išvykimo iš Lvovo į Kryvyj Rihą buvo likę keletas valandų, telefonu susisiekiau su vietiniu geležinkelių entuziastu Dmitrijumi (geležinkelių entuziastams skirtuose puslapiuose daugiau žinomas "SvIva" slapyvardžiu) ir sutarėme, kad suorganizuos mums trumpą ekskursiją. Už valandėlės visi sėdėjome mikroautobuse ir judėjome į tarpstotį Postas 1479 km - Pidzamčė.

Elektrovežis VL80K-686 su prekiniu traukiniu, tarpstotis Postas 1479 km - Pidzamčė, 2013/05/05.

Elektrovežis VL80T-1440 (Nr. 111 "Slobožančyna" Charkovas - Lvovas), tarpstotis Postas 1479 km - Pidzamčė, 2013/05/05.

Eismas tarpstotyje išties geras buvo: važiavo tiek prekiniai, tiek keleiviniai traukiniai. Į akis krito tai, kad nemažai daliai keleivinių traukinių naudojami prekiniai elektrovežiai. Tą vėlgi galima paaiškinti keleivinių lokomotyvų deficitu beveik visoje Ukrainoje. Po poros valandų grįžome į Lvovo geležinkelio stotį, nusipirkome alaus ir atsisveikinę su Dmitrijumi sėdome į traukinį Nr. 120 Lvovas - Zaporožė. Netrukus ilgoji kelionė į "Krivbasą" prasidėjo. Traukinyje galėjome atsigerti ukrainietiško alaus ir pasidžiaugti produktyvia ir įdomia kelionės pradžia.

Mūsų kelionės maršrutas iš Lvovo ėjo per Ternopilį, Žmerinką, Znamenką. Iš tiesų mums labai pasisekė, kadangi keliavome vagone, kuriame langai atsidarė juos traukiant žemyn, todėl dalį nuotraukų buvo galima padaryti iš važiuojančio traukinio.
Elektrovežis VL40U-1391-2 su traukiniu Nr. 120 Lvovas - Zaporožė, fotografuota kažkur tarp Ternopilio ir Chmelnickio, 2013/05/05.

Gegužės 6 d. ryte pastebėjome, kad Ukrainos kraštovaizdis pasikeitė kardinaliai: horizonte matėsi didelių pramonės gamyklų siluetai. Pusryčiauti nebuvo kada: griebiau fotoaparatą į rankas ir atsistojęs prie lango stebėjau besikeičiančius vaizdus. Neilgai trukus privažiavome Kryvyj Riho priemiesčius.
Kryvyj Riho geležies rūdos kombinato (?) šilumvežis TEM1M-0733, kombinato privažiuojamasis kelias, 2013/05/06.

"Arcelor mittal Kryvyh Rih" (Kryvyj Riho metalurgijos kombinato) kompanijai priklausantis šilumvežis TEM2M-254, šachtos Artiom-1 privažiuojamasis kelias, 2013/05/06. 

Elektrovežiai VL8M-617 ir VL8M-232, Šmakove geležinkelio stotis, 2013/05/06.

8.45 val. išlipome Kryvyj Riho geležinkelio stotyje. Žemiau esančioje nuotraukoje - traukinys, kuriuo atvykome iš Lvovo į Kryvyj Rihą.

Elektrovežis ČS2-634 (Nr. 120 Lvovas - Zaporožė), Kryvyj Riho pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/06.

Kryvyj Rihas - miestas, kuris randasi geležies rūda gausiame regione, svarbus kalnakasybos, transporto ir plieno gamybos pramonės centrų. Pagal gyventojų skaičių - tai yra 8 Ukrainos miestas, išsiskiriantis savo dydžiu (tiksliau gal reikėtų sakyti - ilgumu): atstumas tarp labiausiai į šiaurę ir pietus nutolusių miesto taškų sudaro 66,1 km. Todėl orientuotis tokio miesto viešojo transporto sistemoje buvo pakankamai sudėtinga, todėl pirmąją vizito dieną nusprendėme fotografuoti pagrindinėje Kryvyj Riho stotyje, o antrą dieną - važiuoti į tarpstotį Kryvyj Rihas - Kryvyj Rihas-Zachidny (Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний), kuris ypač pamėgtas vietinių geležinkelių entuziastų dėl kraštovaizdžio.

Palikę krepšius viešbutyje, taksi gįžome į pagrindinę geležinkelio stotį. Nors stotis nėra labai didelė, traukinių eismas joje intensyvus. Tarp Kryvyj Riho ir srities centro Dnepropetrovsko nuolatos kursuoja elektriniai traukiniai EPL2T (Lugansko šilumvežių gamyklos produkcija) ir ER1.
Elektrinis traukinys EPL2T-027, Kryvyj Rig pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/06.

Prekinių traukinių eisme eksploatuojami nuolatinės srovės elektrovežiai VL8, VL11, VL11M5 ir VL11M6. Pastarieji VL11M5 ir VL11M6 yra vieninteliai visoje Ukrainoje, kurie dirba tik Dnepropetrovsko srityje. Iš viso VL11M5 (pagaminti 2007-2008 m.) serijos elektrovežių Ukrainoje priskaičiuojama 11 vnt., ir visi jie priskirti Kryvyj Riho lokomotyvų depui. Jų gamyba baigta, pradėjus "Ukrainos geležinkelių" užsakymu gaminti naujus VL11M6 (pagaminti 2008-2015 m.) serijos elektrovežius, kurių Ukrainoje priskaičiuojama 28 vnt. Elektrovežiai buvo paskirstyti Kryvyj Riho, Melitopolio ir Nižnedneprovsk-uzel lokomotyvų depams. Tiek VL11M5, tiek VL11M6 serijos elektrovežiai pagaminti Tbilisio (Gruzija) elektrovežių gamykloje (TEVZ).
Elektrovežis VL11M5-475, Kryvyj Riho pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/06.

Elektrovežis VL11M6-489, Kryvyj Riho pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/06.

Elektrovežis VL8M-128, Kryvyj Riho pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/06.

Elektrinis traukinys ER1-233, Kryvyj Riho pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/06.

Elektrovežis ČS2-544 (Nr. 121 Zaporožė - Lvovas), Kryvyj Riho pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/06.

Šalia geležinkelio stoties yra lokomotyvų depas. Nors depo nuo stoties neskiria tvora, nėra įspėjamųjų ženklų, o pašaliniai asmenys vaikšto skersai ir išilgai depo teritorija, visgi su fotoaparatais nedrįsome eiti į depo teritoriją ir ten fotografuoti stovinčius elektrovežius, todėl prisilaikėme saugaus atstumo.
Kryvyj Riho lokomotyvų depas, 2013/05/06.

Nuotraukos dešinėje pusėje matomas elektrovežis - VL8-1583, kurio istorija išties liūdna...
Elektrovežis VL8-1583, Kryvyj Riho lokomotyvų depas, 2013/05/06.

2010 m. spalio 12 d. apie 9.25 val. tarpstočio Nikopolis - Marganecas 116 km į geležinkelio pervažą, degant draudžiamajam šviesoforo signalui, įvažiavo keleivinis autobusas, kuriuo važiavo 52 žmonės. Įvyko autobuso ir elektrovežio VL8-1583 susidūrimas, po susidūrimo autobusas dar buvo nutemptas apie 300 m. Eismo įvykio metu žuvo 45 autobusu važiavę keleiviai, likę 7 keleiviai sužeisti. Eismo įvykis sukėlė rezonansą ne tik Ukrainoje, bet ir kaimyninėse šalyse dėl žuvusiųjų skaičiaus. Oficiali eismo įvykio priežastis - pažeistos kelių eismo taisyklės, kaltu dėl įvykio pripažintas autobuso vairuotojas, kuris buvo sužeistas.

Diena fotografijos atžvilgiu buvo labai produktyvi, todėl planavome fotografuoti iki pat saulės laidos. Vakarop iš depo išvažiavo keleivinis elektrovežis ČS2-476.
Elektrovežis ČS2-476, Kryvyj Riho pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/06.

Pravažiuojant elektrovežiui pro mane, išgirdau, kaip piktai keikiasi mašinistas. Supratau, kad trijų fotografų buvimas stotyje jį erzina. Visgi nusprendėme į tai nebekreipti dėmesio. Tačiau po 10 minučių pastebėjau, kad pirmajame stoties perone mus pradėjo stebėti milicijos pareigūnai. Dar kelios minutės... ir buvome maloniai išprašyti iš stoties. Nors milicijos pareigūnai buvo geranoriški, pasiūlė pasirinkti kitą fotografavimo vietą, nusprendėme važiuoti į viešbutį ir pailsėti.

Gegužės 7 d. atsikėlėme anksti ryte, papusryčiavome ir patraukėme į miestą, ieškodami autobuso, kuriuo galėtume nuvažiuoti į tarpstotį Kryvyh Rihas - Kryvyj Rihas-Zachidny. Maždaug už valandos buvome vietoje. Vieta atrodė išties nebloga: buvo ilga S formos kreipė, o už jos toliau - šalia geležies rūdos karjero suverstas nenaudingųjų uolienų kalnas ("отвал"), nuo kurio atsivėrė vaizdas į geležinkelį su viso miesto panorama.
Elektrovežis VL11M5-473, tarpstotis Kryvyh Rihas - Kryvyj Rihas-Zachidny, 2013/05/07. Pačiame dešiniajame nuotraukos kampe matosi kalnas, nuo kurio vėliau pavyko padaryti įspūdingas nuotraukas su Kryvyj Riho miesto panorama.

Elektrovežis VL11M6-482, tarpstotis Kryvyh Rihas - Kryvyj Rihas-Zachidny, 2013/05/07. Tolumoje matosi Kryvyj Riho metalurgijos kombinato kaminai. 

Elektrovežis VL11M5-475, tarpstotis Kryvyh Rihas - Kryvyj Rihas-Zachidny, 2013/05/07. Traukinys važiuoja per tiltą, esantį virš Inguleco upės.

Elektrovežis VL8M-846, tarpstotis Kryvyh Rihas - Kryvyj Rihas-Zachidny, 2013/05/07. 

Vizito Kryvyj Rihe vienu iš tikslų buvo apsilankymas viename ar keliuose karjeruose, kuriuose rūdos sąstamas išvežti naudojami pramoniniai elektrovežiai ar šilumvežiai 2TE10. Tačiau to padaryti vieniems nepavyko dėl nepavykusių užmegzti kontaktų su vietiniais geležinkelių entuziastais.

Gegužės 8 d. ankstų rytą buvome Kryvyj Riho pagrindinėje geležinkelio stotyje: ruošėmės išvažiuoti į Dnepropetrovską. Kadangi iki išvykimo turėjome šiek tiek laisvo laiko, nufotografavome keletą stotyje esančių traukinių.
Elektrovežis ČS2-476 (Nr. 375 Charkovas - Chersonas) ir elektrinis traukinys ER2-425, Kryvyj Riho pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/08. Tolumoje gerai matosi nuo metalurgijos kombinato kylantis teršalų smogas.

Elektrovežis ČS2-634 (Nr. 120 Lvovas - Zaporožė), Kryvyj Riho pagrindinė geležinkelio stotis, 2013/05/08.

Išvažiavome iš Kryvyj Riho elektriniu traukiniu EPL2T. Nors traukinys buvo nepatogus, sėdynės pusiau minkštos, visgi sugebėjau užmigti ir pabudau tik įvažiavus į Dnepropetrovską.

Dnepropetrovskas - milijoninis miestas (ketvirtas Ukrainoje pagal gyventojų skaičių) pietryčių Ukrainoje, srities centras, vienas iš svarbuiausių sunkiosios pramonės ir transporto centrų. Mieste išplėtota juodoji metalurgija, metalo apdirbimas, plieno, elektrovežių (dėl to tikslios informacijos neturiu, tačiau galima paminėti, kad prekiniai elektrovežiai DE1 buvo pagaminti būtent Dnepropetrovske, tačiau apie juos šiek tiek vėliau), metalurgijos ir kasybos įrangos, žemės ūkio mašinų, staklių, presų gamyba, chemijos (kokso chemijos, padangų, plastikų, dažų, lakų, trąšų), siuvimo, trikotažo, avalynės, statybinių medžiagų ir kt. pramonė. Miesto transporto sistemą sudaro išvystytas geležinkelių tinklas, metro (atidarytas 1995 m. gruodžio 29 d.), tramvajai, troleibusai ir autobusai. Miesto maršrutuose kasdien dirba 213 tramvajų, 158 troleibusai, 4 metro traukiniai, 128 miesto autobusai ir net 2255 mikroautobusai. Tramvajų tinklą sudaro 176,9 km kelių, troleibusų - 412,6 km, metro - tik 7,9 km. 

Atvažiavę į Dnepropetrovską, tramvajumi patraukėme į viešbutį "Rassvet", kuris įsikūręs ant pačio Dnepro upės kranto, o šalia jo praeina geležinkelio linija iš keleivinės geležinkelio stoties Dnepropetrovsk-Južnij (pietinė Dnepropetrovsko geležinkelio stotis). Viešbutis nėra labai prašmatnus, tačiau su visais patogumais ir pakankamai nebrangus. Pats didžiausias jo privalumas - nuostabus vaizdas į rytinę miesto dalį ir Merefo-Chersono geležinkelio tiltą (pastatytas 1932 m.), kuris turbūt yra vienas iš įspūdingiausių geležinkelio statinių Ukrainoje.
Vaizdas pro viešbučio langą. Elektrinis traukinys EPL2T-014 važiuoja Merefo-Chersono tiltu per Dnepro upę, 2013/05/09.

Palikę daiktus viešbutyje, išvažiavome į Gorniajnovo (Горяиново) geležinkelio stotį, šalia kurios įsikūręs Dnepro metalurgijos kombinatas. Tądien daugiau planų kitur fotografuoti neturėjome.
Elektrinis traukinys ER1-126, Goriajnovo geležinkelio stotis, 2013/05/08.

Elektrinis traukinys EPL2T-027, tarpstotis Dnepropetrovskas - Goriajnovo, 2013/05/08.

Elektrovežis VL8M-231, tarpstotis Dnepropetrovskas - Goriajnovo, 2013/05/08.

Pro Dnepropetrovską vyksta intensyvus tiek keleivinių, tiek prekinių traukinių eismas. Tam, kad praleisti daugiau traukinių, dažnai važiuoja sudvejinti prekiniai traukiniai. Taip pat sunkius prekinių traukinių sąstatus veže dvejais elektrovežiais: vienas kabinamas sąstato priekyje, kitas - gale (stumtuvas).
Elektrovežis DE1-037, Goriajnovo geležinkelio stotis, 2013/05/08.

Tądien buvo pirmas kartas, kai savo akimis pamačiau dirbantį prekinį elektrovežį DE1. DE1 - nuolatinės srovės dviejų sekcijų prekinis elektrovežis, pagamintas Dnepropetrovsko elektrovežių gamykloje. Naujos serijos prekinio elektrovežio sukūrimą lėmė morališkai susidėvėjęs prekinių elektrovežių VL8 parkas, kurį reikėjo iš esmės atnaujinti. 1995 m. buvo pagaminti pirmieji elektrovežiai DE1-001 ir DE1-002, kurie tapo bandomaisiais egzemplioriais ir greitai tapo nebetinkami eksploatuoti dėl susidėvėjimo. Nuo 1995 iki 2008 m. Dnepropetrovsko elektrovežių gamykloje buvo pagaminta 40 vnt. DE1 serijos elektrovežių, tolimesnius gamybos planus sugriovė 2008 m. prasidėjusi pasaulinė ekonominė krizė. Pagaminti elektrovežiai lygiomis dalimis perduoti eksploatuoti Nižnedneprovsk-uzel (Padneprės geležinkeliai) ir Limano (Donecko geležinkeliai) lokomotyvų depams.

Gegužės 9 d. ankstų rytą miestas dūzgė nuo šurmulio - žmonės ruošėsi švęsti Pergalės dieną. Miesto centre susitikome vietinį geležinkelių entuziastą Andrejų, su kurio planavome važiuoti fotografuoti į tarpstočius Dijevka (Диёвка) - Goriajnovo ir Dijevka (Диёвка) - Suchačevka (Сухачёвка). Pirmiausia atvažiavome į tarpstotį Dijevka (Диёвка) - Goriajnovo ir pasirinkę vaizdingą vietą prie Dnepro metalurgijos kombinato, ėmėme laukti traukinių. Eismas buvo geras: tiek prekiniai, tiek keleiviniai traukiniai abiejomis kryptimis važiavo kas 10-15 minučių.
Elektrovežis ČS7-176 (Nr. 64 "Skifija" Odesa - Dnepropetrovskas), tarpstotis Goriajnovo - Dijevka, 2013/05/09.

Elektrinis traukinys EPL2T-022, tarpstotis Goriajnovo - Dijevka, 2013/05/09.

Netrukus pamatėme, kad iš gamyklos mus įdėmiai stebi apsaugos darbuotojai, kurie po keletos minučių priėjo prie mūsų. Atsižvelgiant į tai, kad fotografavome traukinius šalia "svarbaus strateginio objekto", buvome paprašyti pasišalinti. Teko keisti fotografavimo vietą. Netrukus sėdome į elektrinį traukinį ir išvykome į tarpstotį Dijevka - Suchačevka.
Elektrovežis VL8-503, tarpstotis Suchačevka - Dijevka, 2013/05/09.

Elektrinis traukinys HRCS2-004, tarpstotis Suchačevka - Dijevka, 2013/05/09.

Elektrinis traukinys EPL2T-022, tarpstotis Suchačevka - Dijevka, 2013/05/09.

Elektrovežis DE1-037,  tarpstotis Suchačevka - Dijevka, 2013/05/09.

Elektrovežis ČS7-213 (Nr. 70 Mariupolis - Lvovas), Suchačevkos geležinkelio stotis, 2013/05/09.

Diena ėjo vakarop, todėl sulaukę elektrinio traukinio, iš Suchačevkos grįžome atgal į Dnepropetrovską ir patraukėme į viešbutį ilsėtis.

Gegužės 10 d. vėl susitikome su Andrejumi ir mikroautobusu išvažiavome į kitą miesto galą: planavome fotografuoti traukinius tarpstotyje Igren (Игрень) - Illarionovo (Илларионово).
Elektrinis traukinys ER2T-7244 ("Pridneprove" Dnepropetrovskas - Charkovas), tarpstotis Illarionovo - Igren, 2013/05/10.

Elektrovežis VL8-507, tarpstotis Illarionovo - Igren, 2013/05/10.

Elektrinis traukinys EJ675-002, tarpstotis Illarionovo - Igren, 2013/05/10.

Elektrovežis VL8M-962, tarpstotis Illarionovo - Igren, 2013/05/10.

Didelę nuostabą (gal tiksliau sakant - lengvą šoką) sukėlė aukščiau esančioje nuotraukoje prekinio traukinio vagonuose sėdintys asmenys. Tai ne jaunuoliai, kurie ekstremaliai keliauja iš vieno miesto į kitą. Taip atviruose pusvagoniuose važiuoja ginkluoti apsaugos darbuotojai, kurie visos kelionės metu saugo krovinį.
Elektrinis traukinys EPL2T-034, Igren geležinkelio stotis, 2013/05/10.

Vakarop grįžtant atgal į miesto centrą, Andrejus pasiūlė išlipti Nižnedneprovsk-uzel geležinkelio stotyje ir pabandyti patekti į šalia stoties esantį lokomotyvų depą. Atvykus prie depo, mus pasitiko budintis darbuotojas. Iš pradžių jis žiūrėjo kreivai į keturių asmenų grupelę, tačiau po šiek tiek laiko užsitęsusių įkalbinėjimų, visgi įleido į depo teritoriją. Depe atliekami prekinių elektrovežių VL8,  VL11, DE1, šilumvežių 2TE116 einamieji remontai ir techninė priežiūra.
Elektrovežio DE1-001 kabinų likučiai, Nižnedneprovsk-uzel lokomotyvų depas, 2013/05/10.

Elektrovežis VL8M-1392, Nižnedneprovsk-uzel lokomotyvų depas, 2013/05/10.

Elektrovežis DE1-014, Nižnedneprovsk-uzel lokomotyvų depas, 2013/05/10.

Elektrovežiai VL8-1376 ir VL8-1014, Nižnedneprovsk-uzel lokomotyvų depas, 2013/05/10.

Šilumvežiai 2TE116-1358 ir 2TE116-1096,  Nižnedneprovsk-uzel lokomotyvų depas, 2013/05/10.

Šilumvežis 2TE116-1099, Nižnedneprovsk-uzel lokomotyvų depas, 2013/05/10.

Gegužės 11 d. buvo paskutinė mūsų vizito Dnepropetrovske diena. Traukinys iš Dnepropetrovsko atgal į Lvovą turėjo išvykti vakare, todėl nusprendėme traukinius fotografuoti laikantis arčiau miesto centro.
Elektriniai traukiniai HRCS2-007 ir EPL2T-027, Dnepropetrovsko geležinkelio stotis, 2013/05/11.

Elektrovežis VL11M-118, tarpstotis Goriajnovo - Dijevka, 2013/05/11.

Nors ir grįžome antrą kartą į Goriajnovo - Dijevkos tarpstotį, iš kurio gegužės 9 d. buvome išvaryti, šįkart elgėmės atsargiai: atsigulėm aukštoje žolėje, o išgirdę atvažiuojantį traukinį, greit padarydavome nuotraukas ir vėl atsiguldavom. Tokiu būdu išlikome nepastebėti apsaugos darbuotojų. 
Elektrovežis VL8M-962 sudvejinto prekinio traukinio sąstate, Goriajnovo geležinkelio stotis, 2013/05/11.

Po pietų Andrejui pavyko suorganizuoti trumpą ekskursiją Dnepropetrovsko lokomotyvų ir elektrinių traukinių depe, kuriame atliekama keleivinių riedmenų techninė priežiūra ir einamasis remontas.
Elektrovežiai ČS2-090 ir ČS2-070, Dnepropetrovsko lokomotyvų depas, 2013/05/11.

Elektrovežių ČS2 ir ČS7 šeima, Dnepropetrovsko lokomotyvų depas, 2013/05/11.

Taip pat paskutinę dieną liko nepamirštas ir Dnepropetrovsko vaikų geležinkelis. Tai 750 mm vėžes pločio geležinkelis, atidarytas 1936 m. pačiame miesto centre, Čkalovo (dabar Lazaro Globos) parke.

Naujai nutiesto vaikų geležinkelio trasa tęsėsi 2 km, joje buvo pastatyti du tuneliai, kurie pavadinti žymių Rusijos rašytojų A.Puškino ir V.Majakovskio vardais. Buvo įrengtos dvi stotys: Spalio (po II pasaulinio karo pervadinta į Pionierių) ir Komjaunuolių.
 Dnepropetrovsko vaikų geležinkelio schema (http://www.dzd-ussr.ru/towns/dnepr/index.html)

Kadangi tuo laikotarpiu visuose siaurojo geležinkelio ruožuose trūko lokomotyvų, Dnepropetrovsko garvežių remonto gamykla savo jėgomis pagamino garvežį JP-3-01 (ЮП-3-01 - "Jaunasis pionierius"). Keleiviniai vagonai (6 vnt.) taip pat buvo pagaminti vietoje - Dnepropetrovsko vagonų remonto depe. Tai buvo 12 vietų dviašiai mediniai keleiviniai vagonai. 1938 m. vaikų geležinkelis gavo dar vieną 159 serijos garvežį, kuris buvo pervadintas į JP-4-12 (ЮП-4-12). Prasidėjus II pasauliniams karui, garvežys JP-3-01 buvo sunaikintas, o garvežys JP-4-12 besitraukiančių vokiečių okupantų išgabentas nežinoma kryptimi. Pati geležinkelio infrastruktūra taip pat buvo sunaikinta.

1944 m. prasidėjo vaikų geležinkelio atstatymo darbai ir tų pačių metų spalio 29 d. atnaujintas reguliarus traukinių eismas. Keleiviniams sąstatams traukti vaikų geležinkelis gavo naują garvežį JP-4-95 (ЮП-4-95).

Apie 1958 m. Tarybų Sąjungos siaurieji geležinkeliai ėme gauti naujus Kalugos (Rusija) mašinų gamyklos gamybos šilumvežius TU2, kuriais buvo keičiami garvežiai. 1958 m. Dnepropetrovsko vaikų geležinkelis gavo pirmąjį šilumvežį TU-172, o po 1960 m. - ir naujus Pafawag tipo keleivinius vagonus. 1972 m. iš Talino-Vaike depo buvo atgabentas dar vienas šilumvežis TU2-134. Nuo tų metų garvežys ir senieji mediniai keleiviniai vagonai buvo naudojami vis rečiau. Minėti šilumvežiai  ir Pafawag tipo vagonai Dnepropetrovsko vaikų geležinkelyje naudojami iki šiol.
Šilumvežiai TU2-172 ir TU2-134, Dnepropetrovsko vaikų geležinkelis, 2013/05/11.

Šilumvežis TU2-172, Dnepropetrovsko vaikų geležinkelis, 2013/05/11.

Mūsų kelionė į Kryvyj Rihą ir Dnepropetrovską ėjo į pabaigą. Stotyje padėkojome Andrejui už puikiai praleistą laiką, atsisveikinome ir išvažiavome į Lvovą.

Gegužės 12 d. ryte atvykome į Lvovą. Čia mano, Larso ir Arjeno keliai išsiskyrė. Kadangi į Lietuvą planavau grįžti autobusu per Lenkiją, iki išvykimo buvo likęs visas pusdienis. Todėl laisvą laiką fotografavau Lvovo geležinkelio stotyje.
Šilumvežis 2M62U-0163 ir elektrovežis VL40U-1391-2, Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/12.

Šilumvežis 2M62-1036 (Nr. 606 Lvovas - Rachivas), Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/12.

Elektrovežis VL80T-1157, Lvovo geležinkelio stotis, 2013/05/12.

Apibendrindamas galiu pasakyti, kad 1,5 dienos praleidome Lvove, 2 dienas Kryvyj Rihe ir 4 dienas Dnepropetrovske. Tai buvo mano trečioji kelionė į Ukrainą ir be jokios abejonės - pati geriausia. Pamatyta daug įvairios technikos, pasivežta daug nuotraukų ir įspūdžių, užmegztos naujos pažintys.

Mūsų tarptautinė geležinkelių entuziastų grupė Nižnedneprovsk-uzel depe.

Taip pat supratau keletą svarbių dalykų, kurių būtina laikytis prieš kiekvieną panašią kelionę:
  • kruopščiai planuotis laiką. Patartina kelionės detales suplanuoti valandų tikslumu. Kuo aiškesnis kelionės planas, tuo mažiau blaškymosi nuvykus;
  • iš anksto pasirinkti tinkamus viešbučius. Vėlgi, priklausomai kokie prioritetai: kaina, komfortas ar vieta. Mes rinkomės pagal vietą. Viešbučio Dnepropetrovske pavyzdys tą patvirtina;
  • Jei yra galimybė, visada stengtis užmegzti kontaktus su vietiniais geležinkelių entuziastais. Jie ne tik padės gerai praleisti laiką, nepasiklysti painioje viešojo transporto sistemoje ar restorane pasirinkti skaniausią alų, bet ir bus puikūs vietiniai gidai.
Kelionės metu pamatyti/nufotografuoti geležinkelio riedmenys (identifikuoti):

Šilumvežiai: TEP60-0835 (BČ), 2M62U-0101 (UZ), 2M62U-0180 (UZ), 2M62U-0230/0160 (UZ), 2M62-0765 (UZ), 2M62-1158 (UZ), ČME3-1904 (UZ), ČME3-3430 (UZ), ČME3-5062 (UZ), ČME3T-7351 (UZ), TEM2U-9257 (privatus), TEM2M-254 (privatus), TEM1M-0733 (privatus), ČME3-1054 (UZ), ČME3-2063 (UZ), ČME3-2307 (UZ), ČME2-4974 (UZ), ČME3-1842 (UZ), 2TE116-1096 (UZ), ČME3-4709 (UZ), ČME3-2665 (UZ), 2TE116-1099 (UZ), 2TE116-1356 (UZ), 2TE116-1358 (UZ), ČME3-1385 (UZ), 2TE116-1629 (UZ), 2M62U-0163 (UZ), 2M62-1036 (UZ), ČME3-1325 (UZ), ČME3-4856 (UZ).
Elektrovežiai: ČS4T-370 (RŽD), ČS4T-555 (BČ), ČS4T-730 (RŽD), VL11M-010, ČS4T-372 (RŽD), ČS4T-387 (RŽD), ČS4-019 (UZ), DE1-028 (UZ), VL11M-071 (UZ), VL10-1308 (UZ), VL11M-101 (UZ), VL80K-106 (UZ), ČS4-195 (UZ), VL40U-1457-2 (UZ), VL80K-686 (UZ), VL80T-714 (UZ), VL40U-1158-2 (UZ), VL40U-1378-1 (UZ), VL80T-1379 (UZ), VL40U-1391-1 (UZ), VL40U-1391-2 (UZ), VL80T-1393 (UZ), VL80T-1440 (UZ), VL10-1483 (UZ), VL10-1485 (UZ), VL80T-1820 (UZ), VL80T-1824 (UZ), VL80T-1868 (UZ), ČS8-019 (UZ), VL11M-070 (UZ), VL8M-128 (UZ), VL11M-143 (UZ), VL8M-340 (UZ), VL8M-1602 (UZ), VL8M-342 (UZ), VL8M-1241 (UZ), VL11M5-473 (UZ), VL11M5-475 (UZ), ČS2-476 (UZ), VL11M5-477 (UZ), VL11M6-481 (UZ), VL11M6-489 (UZ), VL8M-516 (UZ), ČS2-544 (UZ), VL8M-617 (UZ), VL8M-232 (UZ), ČS2-634 (UZ), VL8M-855 (UZ), VL8M-901 (UZ), VL8-979 (UZ), VL8M-1094 (UZ), VL8M-1234 (UZ), VL8M-1269 (UZ), VL8M-1575 (UZ), VL8-1583 (UZ), VL8M-1609 (UZ), VL8M-1621 (UZ), ČS2-051 (UZ), VL11M-143 (UZ), VL8-336 (UZ), VL8M-337 (UZ), VL11M-360 (UZ), VL11M6-482 (UZ), VL8M-528 (UZ), VL8M-846 (UZ), VL8M-962 (UZ), VL8M-1449 (UZ), VL8M-1622 (UZ), DE1-037 (UZ), VL8M-231 (UZ), VL8M-354 (UZ), VL8M-665 (UZ), ČS2-020 (UZ), DE1-007 (UZ), ČS2-055 (UZ), VL11M-072 (UZ), ČS7-176 (UZ), VL8M-186 (UZ), ČS7-213 (UZ), VL8M-280 (UZ), VL8M-303 (UZ), ČS7-308 (UZ), ČS7-316 (UZ), VL8M-422 (UZ), VL8M-464 (UZ), VL8-503 (UZ), VL8M-509 (UZ), VL8M-185 (UZ), VL8M-529 (UZ), VL8M-622 (UZ), VL8M-741 (UZ), VL8M-758 (UZ), VL8M-964, VL8M-1021 (UZ), VL8M-1022 (UZ), VL8-1204 (UZ), VL8M-1632 (UZ), DE1-001 (kabina, UZ), DE1-005 (UZ), DE1-014 (UZ), DE1-019 (UZ), DE1-023 (UZ), DE1-025 (UZ), DE1-029 (UZ), VL8M-273 (UZ), VL8M-294 (UZ), VL8M-302 (UZ), VL8-1036 (UZ), VL8M-330 (UZ), VL11M6-484 (UZ), VL8-479 (UZ), VL8-507 (UZ), VL8M-1392 (UZ), VL8M-609 (UZ), VL8M-547 (UZ), VL8M-636 (UZ), VL8M-637 (UZ), VL8M-743 (UZ), VL8-872 (UZ), VL8M-962 (UZ), VL8-1014 (UZ), VL8-1376 (UZ), VL8M-1202 (UZ), VL8-1580 (UZ), VL8M-1711 (UZ), VL8-1621 (UZ), ČS2-032 (UZ), ČS7-310 (UZ), ČS2-070 (UZ), ČS2-090 (UZ), ČS2-092 (UZ), VL11M-118 (UZ), ČS7-172 (UZ), ČS7-215 (UZ), VL8M-343 (UZ), VL8M-956 (UZ), ČS8-017 (UZ), VL80T-1157 (UZ), VL80T-1322 (UZ).
Elektriniai traukiniai: EPR-001 (BČ), EPG-002 (BČ), EPG-003 (BČ), EPR-004 (BČ), ER9E-605 (BČ), ER9E-606 (BČ), ER9T-698 (BČ), ER9P-241 (UZ), ER9M-388 (UZ), ER9T-747 (UZ), ER9P-195 (UZ), EPL2T-027 (UZ), ER1-157 (UZ), ER1-233 (UZ), ER2-381 (UZ), EPL2T-020 (UZ), EPL2T-022 (UZ), EPL2T-028 (UZ), ER1-126 (UZ), ER1-208 (UZ), ER1-237 (UZ), ER2-425 (UZ), HRCS2-004 (UZ), EPL2T-014 (UZ), EPL2T-016 (UZ), EPL2T-025 (UZ), EPL2T-033 (UZ), EPL2T-034 (UZ), ER1-206 (UZ), ER2T-7244 (UZ), EJ675-002 (UZ), HRCS2-007 (UZ), EPL2T-017 (UZ), ER2-359 (UZ).
Dyzeliniai traukiniai: DR1P-098 (BČ), DR1A-124 (BČ), 620M-003 (UZ), DR1A-217, DR1A-330 (UZ).
Garvežiai: EM733-69, ER-786.

UZ - "Ukrainos geležinkelių" riedmuo, BČ - "Baltarusijos geležinkelių" riedmuo, RŽD - "Rusijos geležinkelių" riedmuo.

















Komentarų nėra:

Rašyti komentarą