Susipažinkime iš arčiau - magistraliniai lokomotyvai ER20CF
Vilniaus geležinkelio stoties pirmasis peronas dalinai užtvertas, aplink sukiojasi žurnalistai ir spaudos fotografai, smalsiais žvilgsniais viską aplink stebi smalsūs praeiviai ir keleiviai. Toks vaizdas susidarė 2007 metų spalio 5 d., kuomet AB "Lietuvos geležinkeliai" oficialiai pristatė pirmąjį šalies teritorijoje važinėsiantį 1520 mm pločio vėžės "Eurorunner" dyzelinį lokomotyvą ER20CF. Tuo metu plačiai akcentuota, kad naujasis 138 tonas sveriantis lokomotyvas šalies geležinkelio linijomis galės pervežti trečdaliu daugiau krovinių nei senieji 2M62 serijos lokomotyvai. Lietuvai pagamintame šešių ašių lokomotyve sukonstruotas 2000 kW galios dyzelinis variklis, lokomotyvas gali pasiekti 120 km/h greitį, o dėl savo svorio ir gerų traukos charakteristikų dviguba trauka galės vežti 6000 tonų svorio sąstatą.
ER20CF lokomotyvas kaip ir daugelis kitų Europos šalių eksploatuojamų lokomotyvų pagamintas "Eurorunner" platformos pagrindu, kurią dyzeliniams lokomotyvams sukūrė koncernas "Siemens". Lokomotyvas ER20CF - pirmasis šios platformos lokomotyvas, pritaikytas plačiosios 1520 mm vėžės rinkai. Iš viso Lietuvai užsakyti 34 vnt. lokomotyvų su galimybe dar 10 vnt. užsakyti papildomai. ER20CF užsakyti 2005 metais, o bendra projekto vertė - apie 123 mln. eurų.
Pažvelkime į lokomotyvų ER20CF istoriją detaliau...
Naujų lokomotyvų poreikis Lietuvos geležinkeliuose atsirado iškart Lietuvai atgavus nepriklausomybę ir paveldėjus iš buvusio Pabaltijo geležinkelio pasenusių ir susidėvėjusių 2M62 serijos lokomotyvų parką. Nutrūkus ryšiams su dauguma buvusios Tarybų Sąjungos šalių lokomotyvų gamyklomis, iškilo labai daug rūpesčių dėl atsarginių dalių įsigijimo ir remontų organizavimo. Kita vertus, metai iš metų 2M62 lokomotyvo techninės charakteristikos nebetenkino augančio prekinių traukinių srauto poreikių, dėl nuolatinių neplaninių gedimų dažnais atvejais nemaža dalis 2M62 lokomotyvų negalėjo būti naudojami. Šios problemos ir dyzelino bei alyvos sąnaudos aktualizavo strateginių sprendimų priėmimą dėl prekinių magistralinių lokomotyvų parko atnaujinimo. Tuometinį "Lietuvos geležinkelių" vadovybė iš karto po Lietuvos nepriklausomybės atgavimo didžiausią dėmesį skyrė geležinkelių infrastruktūros atnaujinimui ir modernizavimui, o tik vėliau - riedmenų parkui. Po 2000 metų "Lietuvos geležinkeliai" pradėjo intensyviai ieškoti alternatyvų magistralinių lokomotyvų parko atnaujinimui. Kadangi riedmenų parko atnaujinimas reikalavo daug susitelkimo ir didžiulių invensticijų, galiausiai buvo priimtas sprendimas dali 2M62 lokomotyvų modernizuoti, dalį remotorizuoti (pakeisti vidaus degimo variklį) ir įsigyti naujų vakarietiškų lokomotyvų, taip žengiant drąsų žingsnį technologinio progreso kryptimi. Galima paminėti, kad tai buvo labai sudėtingas laikmetis sprendimų priėmimui, kadangi Vakarų Europos šalyse nebuvo lokomotyvų, pritaikytų naudoti 1520 mm. pločio vėžės geležinkeliuose, o Rytų šalyse gaminami lokomotyvai nepasižymėjo kokybe.
ER20CF-001 ir modernizuotas 2M62UM-0284 su keleiviniais vagonais pristatymo metu, Vilniaus geležinkelio stotis, 2007/10/05
Nuo maždaug 2000 metų buvo daug diskutuojama su potencialiais lokomotyvų gamintojais, tobulinamos techninės specifikacijos. Labiausiai potencialius gamintojus glumino techninėse sąlygose įtvirtintas reikalavimas, kad lokomotyvas būtų tinkamas prekiniams ir keleiviniams traukiniams traukti bei tai, kad lokomotyvo jėgainė būtų tokia, kad jis būtų pajėgus traukti prekinius traukinius tokio svorio, kuris tuo metu buvo nustatytas dviejų sekcijų lokomotyvui 2M62. Paskelbus atvirą tarptautinį konkursą, jame dalyvavo riedmenų gamintojai iš Vokietijos ("Siemens"), Rusijos ir Prancūzijos. Paskelbus nugalėtoju "Siemens", tarp "Lietuvos geležinkelių" ir Prancūzijos gamintojo dar dvejus metus vyko teisminiai ginčai dėl jų siūlomų lokomotyvų atitikties techninėms sąlygoms. Galiausiai pasibaigus ginčams, pasirašyta pirkimo sutartis su "Siemens" dėl 34 vnt. prekinių lokomotyvų įsigijimo su opcija vėliau įsigyti dar 10 vnt. papildomai.
LG ER20CF-001 ir TEP70-0335 su traukiniu Vilnius - Klaipėda, Vilniaus geležinkelio stotis, 2007/10/05
Lokomotyvų ER20CF pirkimas buvo išskirtinis ne tik Lietuvoje, bet ir visoje buvusioje Tarybų Sąjungos erdvėje, kadangi europietiškos konstrukcijos lokomotyvų 1520 mm pločio vėžės geležinkeliuose tuomet apskritai nebuvo. Taip pat posovietinėje erdvėje vyravo požiūris, kad tik rusiški lokomotyvai yra geriausi ir patikimiausi. Buvo didelis iššūkis sukurti naują lokomotyvą, kuris būtų ekonomiškas, patikimas ir atitiktų visus rusiškos vėžės (1520 mm) techninius reikalavimus. Taip pat buvo didelis iššūkis vokiečių konstruktoriams išaiškinti Lietuvoje galiojusius techninius reikalavimus, ypatingai kas susiję su traukinių stabdžių naudojimu, aširačių ir bėgių sąveika bei dinaminėmis lokomotyvo savybėmis.
LG ER20CF-006 su prekiniu traukiniu (mano pirmoji ER20CF nuotrauka su traukiniu), tarpstotis Vaidotai - Pušynas, 2008/05/20
Pirmasis ER20CF lokomotyvas atkeliavo į Lietuvą 2008 metais tiesiai iš Miuncheno (Vokietija) ant tam tikslui pagamintų 1435 mm pločio geležinkelio vėžės transportinių vežimėlių. Vokietijos uoste jis buvo perkeltas ant savų vežimėlių ir keltu atkeliavo iki Klaipėdos jūrų uosto, iš kur atgabentas į Draugystės geležinkelio stotį. Iš Draugystės geležinkelio stoties lokomotyvas buvo transportuotas į Radviliškio lokomotyvų depą, kur vėliau jis buvo naudojamas sertifikavimo bandymams kartu su Ukrainos Dniepropetrovsko (Dnipro) universiteto mokslininkais ir laboratorija. Pirmojo ER20CF lokomotyvo sertifikavimo bandymai pagal specialią programą tęsėsi beveik 2 metus.
LG ER20CF-044 ir šalia stovintis 2M62-0518, Radviliškio lokomotyvų depas, 2010/10/05.
Kaip gi vyko naujojo lokomotyvo eksploatacija? Daugiausia rūpesčių (kad ir kaip keistai atrodytų) kėlė lokomotyve įdiegtos inovacijos, kadangi traukinio mašinistai buvo įpratę prie primityvios technikos (M62 ir 2M62 lokomotyvų). Traukinio valdymas su ER20CF pirmaisiais eksploatacijos metais mašinistams kėlė stresą, ypatingai vyresnio amžiaus. Atlikus pirmuosius bandomuosius važiavimus dėl prekinių traukinių svorio nustatymo paaiškėjo, kad ER20CF charakteristikos dar geresnės nei tikėtasi. Taip pat ir eksploataciniai ekonominiai rezultatai viršijo lūkesčius: dyzelino ir variklinės alyvos sąnaudos buvo daugiau nei dvigubai mažesnės lyginant su 2M62 lokomotyvais. Pirmaisiais ER20CF eksploatacijos metais išryškėjo ir tam tikros smulkios konstrukcinės klaidos kaip duslintuvų trūkinėjimas dėl perkaitimo, priešgaisrinės signalizacijos savaiminis įsijungimas ar aušintuvų termoreguliatorių netinkamas reguliavimas, bet "Siemens" specialistai labai greitai surado techninius sprendimus ir trūkumus pašalino visuose lokomotyvuose. Taip pat galima paminėti ir tokius privalumus kaip tinkamų darbo sąlygų sudarymas traukinio mašinistams, kadangi lokomotyvas pasižymėjo maža vibracija ir triukšmu, valdymo kabinos kondicionavimo sistema, ergonomišku valdymo pulto išdėstymu ir kt.
LG ER20CF-013 partempia kelionėje sugedusį 2M62M-0677 kartu su sąstatu iš Bugenių, Radviliškio geležinkelio stotis, 2012/06/20
Kaip jau minėta aukščiau šiame tekste lokomotyvų pirkimo techninėse sąlygose buvo įtrauktas reikalavimas, kad lokomotyvas konstrukciškai tiktų tiek prekiniams, tiek keleiviniams traukiniams traukti. Dėl to "Siemens" kompanija papildomai lokomotyvuose sumontavo elektrinius orinius stabdžius ir kitą įrangą, kuri būtina keleiviniams traukiniams traukti. Apie 2010 metus dalis lokomotyvų buvo skirta eksploatuoti kartu su greitaisiais keleiviniais traukiniais Vilnius - Klaipėda - Vilnius, tačiau nuolatinės jų eksploatacijos atsisakyta, kadangi ER20CF lokomotyvai didžiausią naudą (ir piniginę grąžą) duoda naudojant prekinių traukinių eisme, taip pat tuo metu keleivinių riedmenų parke nemažą dalį sudarė keleiviniai lokomotyvai TEP70 ir TEP70BS. Prie lokomotyvų ER20CF eksploatavimo keleiviniame eisme vėl sugrįžta po dešimtmečio. 2021 metų liepos 5 dieną keleivių vežimo įmonė UAB "LTG Link" pranešė, kad iš kitos LTG įmonių grupės AB "LTG Cargo" įsigijo lokomotyvų traukos paslaugas. Tai reiškė, kad keleivinius tranzitinius traukinius (į ir iš Kaliningrado) ir traukinš Vilnius - Klaipėda aptarnaus tik lokomotyvais ER20CF. Taigi, nuo 2021 metų vasaros antros pusės lokomotyvai ER20CF pradėjo dirbti su keleiviniais traukiniais, važiuojančiais į ir iš Kaliningrado srities, o nuo rudens pradėti naudoti ir vietinio susisiekimo traukinyje Vilnius - Klaipėda. Tokį sprendimą įtakojo keletas priežasčių: ekologinis aspektas (ER20CF yra ekonomiškesnis ir draugiškesnis aplinkai) ir galimai politinės (poreikis iš riedmenų parko eliminuoti rusiškus lokomotyvus, išvengti atsarginių detalių ir mazgų pirkimo iš Rusijos) bei geopolitinės priežastys (agresyvi Rusijos vykdoma politika).
LTG Cargo ER20CF-044 su traukiniu Klaipėda - Vilnius, Panerių geležinkelio stotis, 2023/06/04
Taip pat paminėtina, kad 2019 metais "Lietuvos geležinkeliai" paskelbė, kad ieškos partnerių, kurie rūpinsis naujo įvaizdžio (prekės ženklo) sukūrimu. 2020 metų liepos 3 d. Vilniuje įvyko oficiali naujojo prekės ženklo prezentacija. Pagal naująją koncepciją "Lietuvos geležinkelių" trumpinys LG pakeistas į LTG, sukurtas naujas logotipas, o infrastruktūros valdytojas ir vežėjai gavo naujus vardus bei "drabužius": nuspręsta LTG Cargo eksploatuojamus lokomotyvus perdažyti firmine geltona spalva.
LTG Cargo ER20CF-029 su traukiniu, tarpstotis Paneriai - Lentvaris, 2020/07/21
LTG Cargo ER20CF-036 su keleiviniu traukiniu Klaipėda - Vilnius, Panerių geležinkelio stotis, 2021/10/17
Na ir apibendrinimas...
Apibendrinant galima sakyti, kad tai buvo atsakingas projektas, reikalavęs daug pastangų ir kantrybės įsigyti pirmąjį vakarietišką lokomotyvą, skirtą 1520 mm pločio vėžės geležinkeliams. Turbūt galima teigti, kad gavosi puikus kūrinys, kuris be didelių rūpesčių Lietuvos geležinkeliais rieda jau 15 metų.
ER20CF techninės charakteristikos:
Platforma: Eurorunner;
Serija: ER20CF;
Gamybos metai: 2007 - 2010 (44 vnt.);
Maksimalus greitis: 120 km/h (su galimybe padidinti iki 160 km/h);
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą