2024 m. vasario 27 d., antradienis

Keleiviniai magistraliniai lokomotyvai TEP70 ir TEP70BS Lietuvoje

TEP70 - magistralinis keleivinis šešių ašių lokomotyvas, gamintas nuo 1973 iki 2006 metų Kolomnos lokomotyvų gamykloje, Rusijoje. Iš viso buvo pagaminti 576 vienetai.

Lokomotyvų TEP70 gamyba susijusi su tarybinių geležinkelių poreikiu didinti keleivinių traukinių svorį ir greitį. Iki tol eksploatacijoje aktyviai naudoti keleiviniai lokomotyvai TEP60, o siekiant patenkinti išaugusius poreikius - naudoti ir sudvigubintus keleivinius lokomotyvus 2TEP60 (arba tiesiog sujungtus du lokomotyvus TEP60), tačiau šis būdas pasirodė neracionalus dėl išaugusių eksploatacinių ir remonto sąnaudų. Todėl imta galvoti apie naujos serijos keleivinio lokomotyvo projektavimą ir gamybą. Buvo numatyta suprojektuoti vienos sekcijos 4000 arklių galių (AG) šešių ašių keleivini lokomotyvą, kurio konstrukcinis greitis būtų 160 km/h.

Pirmasis lokomotyvas pagal parengtą projektą pagamintas 1973 metais, tai buvo TEP70-001. 1974-1975 metų laikotarpyje pagaminti lokomotyvai TEP70-0002, 0003, 0004, o 1977-1978 metų laikotarpyje - lokomotyvai 0005, 0006 ir 0007. Naujų lokomotyvų bandomoji eksploatacija pradėta Baltarusijos geležinkeliuose. Gavus teigiamus eksploatacinių bandymų duomenis, pradėta serijinė lokomotyvų TEP70 gamyba.

TEP70 techninės charakteristikos:

Gamybos metai: 1973-2006 (576 vnt.);
Maksimalus greitis: 160 km/h;
Ilgis: 21,7 m;
Plotis: 3,086 m;
Aukštis: 4,975 m;
Svoris: 135 t;
Ašies apkrova: 22,5 t;
Dyzelinė jėgainė: 2A-5D49 (keturtaktis);
Galia: 2942 kW;
Eksploatacijos šalys: Rusija, Baltarusija, Ukraina, Lietuva, Latvija, Estija, Uzbekistanas, Kazachstanas.

Pirmieji keleiviniai lokomotyvai TEP70 Lietuvoje (o tiksliau - Lietuvos geležinkelių lokomotyvų parke) atsirado tik 1993 metais. AB "Lietuvos geležinkeliai" pirmuosius TEP70-0332 ir 0335 už 400 tūkst. JAV dolerių (už kiekvieną) įsigijo iš Kolomnos lokomotyvų gamyklos. Pirmasis TEP70-0332 į Lietuvą atkeliavo 1993 metų rugsėjo 24 d., antrasis - TEP70-0335 atkeliavo 1993 metų lapkričio 9 d. Dar po metų įsigyti dar du lokomotyvai - TEP70-0346 ir 0347. Visi keturi lokomotyvai priskirti Vilniaus lokomotyvų depui.
LG TEP70-0332, Vilniaus lokomotyvų depas, 1993 metai. Autorius: A.Malinovskis
LG TEP70-0335, Vilniaus lokomotyvų depas, 1993 metai. Autorius: A.Malinovskis

Visi keleiviniai lokomotyvai TEP70 visą eksploatacijos laikotarpį dirbo su traukiniais Vilnius - Klaipėda, Vilnius - Sankt Peterburgas ir tranzitiniais Maskva - Kaliningradas, Sankt Peterburgas - Kaliningradas.
LG TEP70-0335 su keleiviniu traukiniu Sankt Peterburgas - Kaliningradas, Panerių geležinkelio stotis, 2009/11/15
LG TEP60-0992 ir TEP70-0347, Vilniaus lokomotyvų remonto depas, 2010/04/11
LG TEP70-0346 ir TEP70BS-002, Panerių geležinkelio stotis, 2014/07/12
LG TEP70-0332 su traukiniu Vilnius - Klaipėda, Vilniaus geležinkelio stotis, 2015/12/11

2012 m. AB „Lietuvos geležinkeliai“ keleivinių lokomotyvų parką sudarė 8 šilumvežiai: 4 vnt. TEP70 (0332, 0335, 0346 ir 0347) ir 4 vnt. TEP70BS (002-005). Vykdant keleivinių riedmenų atnaujinimo programą ir siekiant įgyvendinti keleivinių maršrutų plėtros planus, buvo reikalingas didesnis šilumvežių skaičius, kadangi reikėjo padidinti traukinių kursavimo iš Vilniaus į Klaipėdą dažnumą, taip pat tikėtasi didesnio tranzitinių traukinių skaičiaus Kybartų kryptimi (į Kaliningrado sritį). Atsižvelgiant į tai, bendrovė 2012 m. iš „Latvijos geležinkelių“ įsigijo du naudotus keleivinius šilumvežius TEP70-0235 ir TEP70-0249. Kadangi abu šilumvežiai buvo išnaudoję savo resursus, šilumvežį TEP70-0235 nuspręsta suremontuoti, o TEP70-0249 – modernizuoti.

Šilumvežis TEP70-0235 pagamintas 1990 m. Kolomnos šilumvežių gamykloje (Rusija), gamyklinis Nr. 2577. Iš gamyklos perduotas Zasulaukso lokomotyvų depui. 1994 m. rugsėjo mėn. šilumvežis perduotas Rygos lokomotyvų depui, kuriam priklausė iki 2012 m. 2012 m. lapkričio mėn. parduotas „Lietuvos geležinkeliams“. Atlikus šilumvežio trečios apimties einamąjį remontą (ER-3), šilumvežis 2013 m. liepos 4 d. išvažiavo į savo pirmają kelionę su keleiviniu traukiniu Nr. 92 Vilnius – Sankt Peterburgas.
TEP70-0235 iki remonto, Vilniaus lokomotyvų remonto depas, 2012/11/22
LG TEP70-0235 su keleiviniu traukiniu Vilnius - Klaipėda, tarpstotis Paneriai - Lentvaris, 2019/07/12

Šilumvežis TEP70-0249 pagamintas 1991 m. Kolomnos šilumvežių gamykloje (Rusija), gamyklinis Nr. 2591. Iš gamyklos perduotas Zasulaukso lokomotyvų depui. 1994 m. rugsėjo mėn. šilumvežis perduotas Rygos lokomotyvų depui, kuriam priklausė iki 2012 m. 2012 m. lapkričio mėn. parduotas „Lietuvos geležinkeliams“.

Dar iki šilumvežio modernizavimo projekto pradžios su UAB „Vilniaus lokomotyvų remonto depas“ specialistais buvo nagrinėjami ir derinami įvairūs šilumvežio komplektavimo variantai, ieškoma optimalaus sprendimo ir variantų. Įvertinus, kad tai pirmas keleivinio šilumvežio modernizavimo projektas, ilgai užtruko kai kurių sudėtingų detalių, mazgų gamyba, ne kartą teko koreguoti ir patį projektą.
LG TEP70-0249 iki modernizacijos, Vilniaus lokomotyvų remonto depas, 2014/01/18

Projekto vykdymo metu naujai įrengtas dyzelinis vidaus degimo variklis MTU 20V4000R43L (3000 kW), pagrindinis elektros generatorius, aušinimo sistema, pagalbinis elektros generatorius, aušinimo sistemos ventiliatoriai, rotorinis oro kompresorius, traukos elektros variklių aušinimo ventiliatoriai, pagrindinio generatoriaus aušinimo ventiliatorius, dyzelinio variklio oro padavimo sistema, dyzelinio variklio išmetamųjų dujų sistema, radijo stotys ir saugos sistema KLUB-U, priešgaisrinė sistema ir gaisrinė įranga, visa lokomotyvo elektros instaliacija ir įranga, įskaitant aukštos įtampos kameras ir valdymo bei apšvietimo grandines, mikroprocesorinė lokomotyvo valdymo ir diagnostikos sistema, aširačių antbriaunių tepimo sistema, lokomotyvo išorinio apšvietimo ir šviesos signalizacijos sistema bei žibintai ir kt. Šilumvežio vežimėliams, aširačiams, traukos elektros varikliams, stabdžių sistemai, autosankaboms atliktas antros apimties kapitalinis remontas (KR-2), taip pat iš esmės perdaryta šilumvežio mašinisto kabina, kurioje tinkamoms darbo sąlygoms užtikrinti papildomai įrengtas kondicionierius, šaldytuvas ir mikrobangų krosnelė. Po medernizavimo projekto įgyvendinimo šilumvežiui suteiktas TEP70M serijos pavadinimas. Darbai galutinai baigti ir šilumvežis priduotas eksploatuoti 2015 m. pabaigoje.
LG TEP70M-0249 su keleiviniu traukiniu Vilnius - Klaipėda, Vilniaus geležinkelio stotis, 2016/04/17

2016-2017 metų laikotarpyje trijų lokomotyvų TEP70-0332, 0335 ir 0346 eksploatacija buvo baigta ir lokomotyvai pastatyti į "šaltą" rezervą. "Lietuvos geležinkeliai" buvo paskelbę aukcioną, tačiau visi trys lokomotyvai parduoti kaip juodasis metalo laužas tik 2022 metų pavasarį. Gegužės mėnesį išgabenti į Rygą ir supjaustyti. Vilniuje liko tik dirbantys  TEP70-0347, TEP70-0235 ir TEP70M-0249.
LG TEP70-0335 "šaltame" rezerve, Vilniaus dyzelinių traukinių depas, 2019/05/07

2021 metų liepos 5 d. UAB "LTG Link" pranešė, kad iš kitos LTG įmonių grupės įmonės AB "LTG Cargo" įsigijo lokomotyvų traukos paslaugas. Tai reiškė, kad keleivinius tranzitinius traukinius ir traukinį Vilnius - Klaipėda aptarnaus tik prekiniais lokomotyvais ER20CF. Todėl 2022 metų vasarą galima laikyti ne tik lokomotyvų TEP70, bet ir TEP70BS reguliarios eksploatacijos pabaiga Lietuvoje. Tokį sprendimą įtakojo griežtėjantys aplinkosauginiai reikalavimai (tarkim) ir politiniai motyvai. 

2006 metais Kolomnos lokomotyvų gamykloje buvo užbaigta serijinė lokomotyvų TEP70 gamyba ir pradėta TEP70BS serijos gamyba. Lokomotyvai TEP70BS nuo savo pirmtakų skyrėsi kėbulo forma, taip pat naujuose lokomotyvuose buvo įdiegta mikroprocesorinė valdymo ir diagnostikos sistema, numatytas elektrinis keleivinių vagonų šildymas tiesiai nuo lokomotyvo. Pradėjus serijinę TEP70BS gamybą, pirmuosius lokomotyvus TEP70BS-002, 003, 004 ir 005 užsakė "Lietuvos geležinkeliai", siekiant patenkinti keleivinių traukinių aptarnavimo poreikius. Visi TEP70BS serijos lokomotyvai kaip ir TEP70 buvo priskirti Vilniaus lokomotyvų depui.
LG TEP70BS-004, 002 ir 005, Vilniaus dyzelinių traukinių depas, 2010/04/09

Sudėtingas likimas galėjo susiklostyti dviems lokomotyvams TEP70BS-002 ir 004. 2012 metų vasario 1 d. lokomotyvas TEP70BS-004, važiuodamas su keleiviniu traukiniu Vilnius - Klaipėda - Vilnius, Lukšių geležinkelio stoties pervažoje susidūrė su krovininiu automobiliu, kuris kirto pervažą esant draudžiamam pervažos šviesoforo signalui. Po susidūrimo smarkiai apgadintas lokomotyvas ir keleiviniai vagonai. Nors lokomotyvai defektai buvo gana rimti, lokomotyvas suremontuotas ir 2013 metų liepos 12 d. išvažiavo į pirmają kelionę su keleiviniu traukiniu. 2014 metų spalio 27 d. lokomotyvas TEP70BS-002, važiuodamas su tranzitiniu traukiniu į Kybartus, Kazlų Rūdos stotyje susidūrė su negabarite esančiu kelininkų traktoriumi, susidūrimo metu lokomotyvas smarkiai apgadintas. Nepaisant to, remonto darbai atlikti ir jis grąžintas į reguliarią eksploataciją.
LG TEP70BS-002 po susidūrimo su traktoriumi, Vilniaus lokomotyvų remonto depas, 2016/01/09
LG TEP70BS-003 su keleiviniu traukiniu, tarpstotis Lentvaris - Vievis, 2020/02/23

Nors, kaip rašyta aukščiau, nuo 2021 metų vasaros UAB "LTG Link" iš AB "LTG Cargo" įsigijo lokomotyvų traukos paslaugas, savo techninio resurso neišdirbę kai kurie lokomotyvai TEP70-0347, TEP70-0235, TEP70BS-004 dar kurį laiką dirbo su keleiviniais traukiniais Vilnius - Klaipėda.
LTG Link TEP70BS-004 su traukiniu Vilnius - Klaipėda, Vilniaus geležinkelio stotis, 2021/11/05

Situacija galutinai pasikeitė 2022 metais: visi TEP70BS serijos lokomotyvai reguliarioje eksploatacijoje jau nebenaudoti. Trys lokomotyvai pervaryti į elektrinių traukinių depą Naujojoje Vilnioje, o TEP70BS-003 paliktas Vilniaus dyzelinių traukinių depe atlikti tik manevravimo darbus su traukinio Vilnius - Klaipėda vagonais: paduodant juos iš depo į stotį ir atgal. 
LTG Link TEP70BS-003 manevruoja į depą, Vilniaus geležinkelio stotis, 2022/09/30
LTG Link TEP70BS-004 (už jo TEP70-0235 ir TEP70M-0249), elektrinių traukinių depas, 2023/08/26
LTG Link TEP70BS-003, Vilniaus dyzelinių traukinių depas, 2024/01/01

Apibendrinant galima pasakyti, kad Lietuvoje keleivinių lokomotyvų TEP70 eksploatacija tesėsi nuo 1993 iki 2021 metų. 2024 metų vasario 10 dieną TEP70-0347 išgabentas į Rygą supjaustyti į metalo laužą. "Šaltame" rezerve liko tik TEP70-0235 ir TEP70M-0249, tačiau tikėtina, kad ir jų dienos suskaičiuotos. Keleiviniai lokomotyvai TEP70BS eksploatuoti nuo 2006 iki 2023 metų. Nors paskutinius metus TEP70BS-003 dar vis buvo naudojamas manevrams atlikti, 2024 metais dirbantis jau nepastebėtas.

Taigi, liko užverstas dar vienas Lietuvos geležinkelių istorijos puslapis ir norėtųsi tikėtis, kad bent po vieną egzempliorių bus perduota Lietuvos geležinkelių muziejui. 

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą